تاثیر رژیم های غذایی گیاهخواری یا وگان بر درمان بیماری التهابی روده

مطالعات جدید نشان می دهد رژیم گیاهخواری بسیار مفید است و افرادی که به بیماری کرون که یک نوع بیماری التهابی روده است، مبتلا هستند با داشتن یک رژیم وگان بهتر می شوند. این بیماری با التهاب دیواره های روده مشخص میشود و یک بیماری مزمن است که قسمت هایی از دستگاه گوارشی از دهان گرفته تا مقعد را تحت تاثیر قرار میدهد و بیشتر قسمت انتهای روده باریک و قسمت ابتدایی روده بزرگ را درگیر میکند و حتی موجب فیبروز می شود. فیبروز ممکن است خوش خیم، بدخیم یا بیماری زا باشد.

پکیج غذایی کمک به درمان بیماری ها

با استفاده از رژیم های غذایی گیاهی درصدی از بیماران مبتلا به کرون درمان شدند. رژیم غذایی با فیبر بالا و گیاهی میتواند به بهتر شدن این بیماری کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان ها را نیز کاهش بدهد.

تاثیر گیاهخواری بر سلامت قلب و عروق

در آزمایشی یک مرد را که سالها مبتلا به بیماری کرون بود را مورد بررسی قرار دادند. این فرد دارای علائمی مانند التهاب، درد شدید شکم، تهوع و زخم‌های روی بدن بود، پژوهشگران فهمیدند بعد از یک سال درمان با دارو، بهبودی نیافته و در آزمایشی دیگر به بیمار گفتند رژیم دیگری را دنبال کند و در آن بیمار میوه، سبزیجات، دانه‌های کامل و حبوبات را مصرف می‌کرد. با رعایت رژیم غذایی گیاهی، التهاب بدن این فرد به طرز قابل توجهی کاهش یافت و دیگر نیازی به مصرف دارو نبود.

تاثیر رژیم های غذایی گیاهخواری یا وگان بر درمان

بیماری التهابی مفاصل

بیماری التهابی مفاصل یک بیماری مزمن التهابی است که با درد، تورم و آسیب به مفاصل همراه است و مفلاصل دست ها و پاها را درگیر میکند.

تاثیر بیماری التهاب مفاصل برتغذیه بیماران:

۱- این بیماری میتواند موجب سؤتغذیه شود. از دلایل سؤتغذیه میتوان به افزایش نیازهای تغذیه ای در بیماران و افزایش متابولیسم و از دست دادن پروتئین ها و نیتروژن و نیازمند زیاد شدن بدن به ریزمغذی های آنتی اکسیدانی نام برد

۲- کم شدن دریافت مواد غذایی به دلیل ناتواتی در خوردن (جویدن) غذا

۳- کاهش جذب مواد غذایی بر اثر مصرف داروهای ضد التهاب مفاصل

۴- افزایش دفع مواد مغذی به علت عوارض داروهای بیماری

بیماران التهابی دچار کمبود ریز مغذی هایی مثل: روی، اسیدفولیک، مس، کلسیم و آهن هستند و علت اصلی آنها مصرف کم سبزیحات و میوه جات تازه بوده و تداخل داروهای آنها با مواد مغذی است.

نقش اسیدهای چرب در رفع بیماری های التهابی

رژیم های گیاهخواری تخم مرغ، ماهی و لبنیات ندارند اما با وجود مواد مغذی دیگری همچون دانه های روغنی، حبوبات، نارگیل، آواکادوو و سویا، مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ در این رژیم ها یافت می شود. این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق، سلامت روان و عملکرد چشم و مغز خیلی مفید هستند. گیاهخواران باید در رژیم غذایی خود از دانه کتان، گردو و سویا استفاده کنند که نیاز آن ها را به اسیدهای چرب امگا ۳ برطرف کند.

مادران باردار باید از غذاهای غنی از امگا 3 و مکمل های غذایی استفاده کنند.

رژیم های گیاهخواری سرشار از اسیدهای چرب مفید هستند چرا که نقش دانه های روغنی و آجیل ها در آن ها مهم است. اما مصرف زیاد کلسترول که در لبنیات، تخم مرغ و گوشت به وفور یافت می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان، بیماری های خود ایمنی مانند بیماری کرون، پسوریازیس و لوپوس را در کودکی یا بزرگسالی افزایش دهند.

همچنین گیاهخواران مطلق (وگان)  نسبت به وجترین ها لاغرترند و میزان کلسترول و فشار خون آنها پایین تر است زیرا تخم مرغ و لبنیات که سرشار از کلسترول هستند را مصرف نمی کنند، در عوض از شیرهای گیاهی یا غیر لبنی استفاده می کنند.

فرق بین رژیم وگان و وجترین در چیست؟

گیاهخواران وگان نسبت به همه چیزخواران مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می کنند. این مواد سرشار از فیبر، اسیدفولیک و آنتی اکسیدان ها هستند و بروز سکته مغزی و خطر مرگ و میر در اثر سکته و بیماری قلبی در آنها پایین تر است، میوه و سبزیجات دربرابر سرطان ریه، دهان و معده و در برخی دیگر از سرطان ها مخافظت کننده هستند. همچنین حبوبات باعث حفاظت از معده و پروستات می شوند.

اثرات مفید روزه داری و گیاهخواری بر بیماریهای التهابی

اثرات مفید گیاهخواری و روزه داری بر بیماری نشان داده که روزه داری ازطریق کاهش محرک های آنتی ژنی در روده به کاهش التهاب این بیماری کمک میکند. کاهش وزن برآمده از روزه داری میتواند به کنترل التهاب کمک کند. گیاه‌خواری با کم کردن انرژی دریافتی، و محدود کردن غذاهایی از قبیل گوشت، شیر و همچنین با افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به کنترل التهاب کمک کند.

تاثیر گیاهخواری بر درمان بیماری های التهابی